Aan de slag! Een project start-up
Voordat je echt aan de slag gaat met je project, is het goed om te weten met wie je de komende periode gaat samenwerken en welke kant iedereen opkijkt. Daarom wordt een Project Start-Up, ook wel een PSU genoemd, georganiseerd. Dit gebeurt altijd bij A-projecten en soms bij B-projecten.
Tijdens een PSU komen alle projectleden bij elkaar, leert iedereen elkaar al een beetje kennen en worden de eerste belangrijke punten van het project besproken. Het levert input voor het projectplan. Belangrijk bij een PSU is dat er niet alleen inhoudelijke zaken worden besproken, maar dat vooral ook de menselijke kant centraal staat: wie zijn de mensen binnen de projectgroep, waar worden ze gelukkig van en hoe kunnen we er met elkaar een mooi project van maken?
Een PSU kan, naast de start van het project, ook goed gedurende het project ingezet worden wanneer het is vastgelopen of vast dreigt te lopen.
Wie doen er mee?
- Alle (beoogde) projectmedewerkers
- De opdrachtgever (in ieder geval bij de start van de PSU en/of de afsluiting)
- Bij grotere projecten kan het handig zijn om een collega van communicatie als facilitator de bijeenkomst te laten begeleiden
Wat bereiken we er mee?
Aan het eind van de PSU hebben de projectdeelnemers:
- Het gevoel dat ‘we er samen voor staan om er een mooi project van te maken!’
- Eenzelfde beeld van wat er moet gebeuren om het resultaat te bereiken
- Input geleverd voor het projectplan:
Doel, resultaat, scope, fasering en besluitvorming is vastgesteld
De beheersaspecten tijd, geld, kwaliteit, informatie/communicatie, organisatie en risico’s zijn helder
Activiteiten voor de eerstvolgende fase (en besluit) zijn beschreven
- Zin om aan de slag te gaan!
Uitdaging!
Maak van een PSU een leuke bijeenkomst, zodat iedereen enthousiast is om aan de slag te gaan! Zorg voor een leuke en creatieve werkwijze, bijvoorbeeld: laat mensen iets persoonlijks meenemen en ze daarover vertellen, gebruik een filmpje als metafoor voor jullie uitdaging, werk met gekleurde post-its op de muur, of bedenk iets anders leuks om de bijeenkomst niet te formeel te houden.