Verschillende rollen
Het is van belang dat er bij de start van een project duidelijkheid wordt gecreëerd over rollen en verantwoordelijkheden. Bij aanvang van een project lijkt het allemaal vanzelfsprekend: de rolverdeling en bijbehorende verantwoordelijkheden. Maar als dit niet juist wordt vastgesteld bij de start van een project zal dit op een later ongewenst tijdstip altijd voor verwarring zorgen.
Een projectplan met een duidelijke rolomschrijving zorgt voor helderheid en biedt een duidelijke structuur. Binnen projecten kan je altijd terugvallen op deze structuur. Vraag je je af, “hoe zat het ook al weer”, of “wie was hier verantwoordelijk voor”, bekijk dan de afspraken zodat je de juiste personen kunt aanspreken. Naast het benoemen van rollen is het ook van belang om de verantwoordelijkheden uit te werken: wie is waar verantwoordelijk voor en wat kunnen we van elkaar verwachten? Door gezamenlijk met de rolverdeling aan de slag te gaan komen alle betrokkenen van een project op een lijn waardoor een open werkrelatie tussen de betrokkenen wordt gecreëerd. We hebben een gezamenlijk doel en eventuele struikelblokken worden geëlimineerd.